CPK poinformowało, że do tej pory na wycofanie się z zarzutów w części lub w całości zdecydowała się większość wykonawców, którzy chcą brać udział w postępowaniu w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór wykonawcy terminala nowego lotniska.
Postępowanie na budowę terminala
zostało ogłoszone pod koniec maja 2025 roku. Pierwszym krokiem w postępowaniu prowadzonym w trybie dialogu konkurencyjnego było jego ogłoszenie i opublikowanie Opisu Potrzeb i Wymagań. Na zaproponowane przez CPK warunki udziału i kryteria selekcji firm, które zostaną zaproszone do kolejnego etapu postepowania, wpłynęło kilka protestów. Protesty wskazywały na oczekiwanie dalszej liberalizacji wymagań.
Spółka CPK prowadząc dialog i wsłuchując się w odpowiedź rynku na postanowienia Opisu Potrzeb i Wymagań, zliberalizowała warunki udziału i kryteria wyboru w postępowaniu na wybudowanie terminala pasażerskiego CPK, w tym m.in.:
- obniżyła wymagania dotyczące przychodów rocznych dla członka konsorcjum z 2 mld do 1 mld zł rocznie, zachowując wymóg przychodów dla całego konsorcjum na poziomie 4 mld zł;
- obniżyła wartość projektów referencyjnych z 300 do 200 mln zł;
- dostosowała wymagania dotyczące personelu do oczekiwań rynku;
- wydłużyła okres referencyjny doświadczenia wykonawcy i personelu z 10 do 15 lat.
Jak podkreśla CPK w komunikacie w konsekwencji zliberalizowania warunków udziału i kryteriów wyboru większość wykonawców wycofała zarzuty w całości lub w części.
Postępowanie na budowę terminala lotniska jest największym spośród wszystkich, które zostaną ogłoszone w ramach realizacji komponentu lotniczego CPK – przekracza próg 5 mld zł.
"Celem prowadzonego postępowania jest wybranie wykonawcy, który zrealizuje inwestycje terminowo i zgodnie z najwyższymi standardami. Wyłonione konsorcjum lub firma musi posiadać bogate doświadczenie i zaplecze umożliwiające realizację tego zadania zgodnie z założonymi wymaganiami, a także dysponować uwarunkowaniami finansowymi pozwalającymi zapewnić CPK bezpieczeństwo realizacji tej inwestycji" - podkreśla CPK.
Podpisanie umowy z wykonawcą zaplanowane jest na 2026 rok, wówczas też rozpoczną się prace budowlane, które potrwają do 2031 roku.
Zaprojektowana powierzchnia Terminala to 450 tys. mkw. Główny budynek terminala będzie połączony z pirsami pasażerskimi, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in zwiększającej liczbę stanowisk do 170.
Projekt terminala – wraz z dworcem kolejowym i węzłem przesiadkowym – przygotował master architekt, czyli wybrane w przetargu konsorcjum architektoniczne Foster + Partners i Buro Happold we współpracy z ponad 30 innymi firmami, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W skład dokumentacji budowlanej wchodziło m.in. ponad 6 200 rysunków projektowych i ponad 50 raportów.
Projekt nie został jeszcze odebrany.